ISSN 0717-4004
ISSN 0718-4565 (en línea)

Comite editorial y representante legal
Instrucciones a los autores
Presentación
Abstract: 
Autores: 
José Miguel Salazar Zegers
Archivo: 
Estudios
Procesos universitarios dinámicos: el modelo de gestión de la calidad total
Como una forma de dinamizar los procesos de gestión universitaria y mejorar las estructuras de gobierno en el marco de los normativas vigentes, el presente artículo tiene por objetivo, por una parte, describir y analizar el Modelo TQM (Total Quality Management), que se ha implementado en universidades y colleges del mundo desarrollado desde fines de la década del ochenta, y, por otra, discutir su potencialidad para el caso chileno. El artículo concluye que en Chile se estarían generando condiciones más favorables para implementar el Modelo TQM, tomando en consideración los procesos de reforma a los estatutos que se han iniciado en las universidades estatales y la preocupación existente en el país por profesionalizar la gestión institucional.
Palabras clave: Modelo TQM, gestión, calidad total
 
Abstract: 
Dynamic University Processes: Total Quality Management Model
As a way to make university management processes more dynamic and improve government structures within the framework of prevailing guidelines, the purpose of this article, on the one hand, is to describe and analyze the TQM Model that has been implemented in universities and colleges of the world since the late 1980’s, and on the other, to discuss the possibilities for the Chilean case. The conclusion of the article is that in Chile more favorable conditions are being generated to implement the TQM Model, taking into account the reform processes of the by-laws that State universities have initiated, and the existing concern in the country to professionalize institutional management.
Key words: TQM Model, management, total quality.
 
Resumen: 
cse_resumen496.pdf (22.53 KB)
Abstract: 
Autores: 
Óscar Espinoza
Luis Eduardo González
Archivo: 

Sobre modelos de gestión universitaria
Distinguiendo entre gobierno y gobernabilidad de la institución universitaria, este artículo identifica como principales desafíos para una recta gerencia la heterogeneidad de las instituciones y la diversidad de sus audiencias internas y externas. Describiendo las tareas más importantes de la autoridad universitaria con relación al origen, fundamentación, distribución y delegación del poder legítimo, se propone una descripción breve de modelos de gestión: autoritario, participativo, empresarial, demagógico/amorfo, conflictual/feudal, sin que esta enumeración agote las posibilidades de clasificación. La experiencia señala que, a menudo, se habla laxamente de modelos de gestión y que la confusión entre los planos estratégico y táctico de la gerencia suele ser frecuente. Palabras clave: gobernabilidad, universidad, gestión universitaria
 
Abstract: 
On University management models
Distinguishing between governance and governability at universities, this paper identifies as main challenges to an appropriate management the institutional heterogeneity and the diversity of its internal and external audiences. The main tasks of the authority are described in relation to the origin, justification, distribution, and delegation of legitimate power, a brief description of several management models is offered: authoritarian, participative, businesslike, demagogic/amorphous, conflictual/feudal, without any intention of being exhaustive. Experience shows that the notion of management model is vague and a frequent confusion between the strategic and the tactic levels can be observed. Key words: governability, university, university management.
 
Resumen: 
cse_resumen497.pdf (19.04 KB)
Abstract: 
Autores: 
Fernando Lolas
Archivo: 

El proceso de toma de decisiones estratégicas en las universidades públicas
El presente artículo tiene como objetivo proporcionar un conjunto de propuestas prácticas para favorecer el proceso de toma de decisiones estratégicas en las universidades públicas. Empleando los resultados de investigaciones previas, se delinean los imperativos estratégicos para lograr éxito tanto en el diseño como en la implantación de las decisiones estratégicas. El trabajo concluye con la construcción de un modelo sistémico sustentado en la diversidad del equipo directivo, en su congruencia de valores y el estilo de liderazgo, variables que actúan como determinantes de la racionalidad, la politización, el conflicto, la justicia procesal y la flexibilidad de la toma de decisiones estratégicas.
Palabras clave: toma de decisiones estratégicas, dirección estratégica, universidades públicas.
 
Abstract: 
The process of making strategic decisions in public universities
This article aims at contributing a set of practical proposals to benefit the process of making strategic decisions in public universities. Using the results of previous research, this paper outlines the strategic imperatives to succeed both in the design and implementation of strategic decisions. The paper concludes with the construction of a systemic model based on the diversity of the management team, the consistency of its values and leadership style, variables that act as conclusive factors of the rationality, politicization, conflict, procedural justice, and the flexibility for a strategic decisions process.
Key words: making strategic decisions, strategic direction, public universities.
 
Resumen: 
cse_resumen498.pdf (19.24 KB)
Abstract: 
Autores: 
Emilio Rodríguez
Archivo: 

La gestión de las universidades del Consejo de Rectores
Este documento informa acerca del estudio que se realizó entre abril de 2005 y marzo de 2006, con el auspicio del Consejo Superior de Educación (CSE) de Chile, acerca de los “modelos” de gestión institucional que se están conformando en un grupo de universidades pertenecientes al Consejo de Rectores, tras el plan piloto del proceso de acreditación institucional voluntaria llevado a cabo por la Comisión Nacional de Acreditación (CNAP). Las conclusiones apuntan a un conjunto de recomendaciones orientadas al mejoramiento de la gestión institucional en dichas universidades.
Palabras clave: gestión institucional, acreditación, estructura organizacional.
 
Abstract: 
Management of Universities belonging to the Council of Presidents
This document discusses the study conducted between April 2005 and March 2006, sponsored by the Higher Council of Education of Chile (Consejo Superior de Educación, CSE), on the institutional management “models” being developed in a group of universities belonging to the Council of Presidents (Consejo de Rectores), after the implementation of the pilot project for the voluntary institutional accreditation process undertaken by the National Commission of Accreditation (Comisión Nacional de Acreditación, CNAP). The conclusions include a set of recommendations for the improvement of institutional management in such universities.
Key words: institutional management, accreditation, organizational structure.
 
Resumen: 
cse_resumen499.pdf (18.81 KB)
Abstract: 
Autores: 
Raúl Atria
Archivo: 
cse_articulo499.pdf (128.54 KB)

Aseguramiento de calidad en gestión de instituciones de educación superior: expectativas y desafíos
Este artículo comenta el estudio realizado por el profesor Raúl Atria para el Consejo Superior de Educación (CSE), sobre la base de los informes de autoevaluación de algunas universidades integrantes del Consejo de Rectores acogidas al proceso piloto de acreditación institucional recientemente desarrollado por la Comisión Nacional de Acreditación (CNAP), y plasmado en el informe “La gestión de las universidades del Consejo de Rectores”, que se publica en este mismo número de Calidad en la Educación. Las lecciones que pueden extraerse de la experiencia piloto aportan antecedentes útiles para apreciar su impacto en la gestión de las propias instituciones acreditadas, también sobre los desafíos que deberán enfrentar los futuros procesos de acreditación y las definiciones que ello demanda en las políticas públicas sobre educación superior.
Palabras clave: gestión, acreditación, evaluación, calidad.
 
Abstract: 
Quality assurance in the management of higher education institutions: expectations and challenges.
This article comments the study carried out by Professor Raul Atria for the Higher Council of Education of Chile (Consejo Superior de Educación, CSE), based on the self-evaluation reports of certain universities members of the Council of Presindents (Consejo de Rectores), under the pilot process of institutional accreditation recently developed by the National Commission for Accreditation (Comisión Nacional de Acreditación, CNAP), and discussed in the report “Management of Universities Belonging to the Council of Presidents” published in this same issue of Calidad en la Educación. The lessons that can be extracted from the pilot experience contribute useful background to appreciate their impact on the management of the accredited universities themselves, as well as on the challenges that the future accreditation processes must face, and the definitions that this demands in public policies on higher education.
Key words: management, accreditation, evaluation, quality.
 
Resumen: 
Abstract: 
Autores: 
Cristóbal Silva
Archivo: 

La gobernabilidad de las instituciones de educación superior y el lugar de la participación
Se presenta en este artículo una breve visión de los distintos esquemas de gobierno universitario existentes en Chile. Se discuten las modalidades de generación de las autoridades y los esquemas de participación de los distintos estamentos, y se revisan algunas de las ventajas y dificultades de cada modalidad, usando los casos de la Pontificia Universidad Católica de Chile y de la Fundación DuocUC.
Palabras clave: educación superior, gobernabilidad, gobierno universitario
 
Abstract: 
Governability of higher education institutions and the role of participation
The different government structures adopted by the institutions belonging to the Chilean higher education system are briefly discussed. The approaches utilized for appointment of university officials, as well as the participation channels used by faculty members and other stakeholders are analyzed, together with their advantages and difficulties. The cases of Pontifical Catholic University of Chile and DuocUC Foundation are described.
Key words: higher education, governance, university administration.
 
Resumen: 
cse_resumen501.pdf (19.01 KB)
Abstract: 
Autores: 
Vladimir Marianov
Marcelo Von Chrismar
Archivo: 

Educación superior: situación del personal académico y de gestión
Por las distintas realidades en las que se encuentran, las instituciones de educación superior enfrentan problemas también diversos en relación con su personal. Las instituciones privadas de educación superior tiene una gran libertad para contratar bajo el amparo del Código del Trabajo; las del sector público están acogidas al Estatuto Administrativo y a reglamentos institucionales que hacen aún más rígidos sus preceptos legales. Por ello, estas realidades no pueden ser comparables en cuanto a la oportunidad de contar con personal en forma oportuna.
Palabras clave: gestión, personal académico, reglamento administrativo, jerarquización académica.
 
Abstract: 
Higher Education: Condition of the faculty and administrative staff
Due to the different realities in which they are immersed, higher education institutions also face different problems concerning the faculty and the administrative staff. Private education institutions are very free to hire staff under the Labor Code, while public sector institutions under the Administrative By-Laws and institutional rules are subject to conditions that make these legal concepts more rigorous still. Therefore, both realities are not comparable regarding the possibility of hiring staff when needed.
Key words: management, academic staff, administrative regulation, organization of academic hierarchy.
 
Resumen: 
cse_resumen502.pdf (18.65 KB)
Abstract: 
Autores: 
Jaime Parada
Archivo: 

Modelo de gestión para homogenizar y asegurar calidad docente en una universidad con expansión territorial
La Universidad Arturo Prat es una organización estatal que, por su origen y condiciones financieras, ha instaurado un modelo de gestión operacional basado en la instalación de centros y sedes, con el fin de poder desarrollarse con capacidad competitiva y como una universidad compleja. Esta expansión territorial implica contar con políticas y mecanismos que aseguren homogeneidad y calidad en el servicio docente que la universidad ofrece. En el presente artículo se describe un modelo de gestión para este objetivo y se señala el destino que se pretende alcanzar.
Palabras clave: expansión territorial, modelo de gestión, calidad docente
 
Abstract: 
Management model to homogenize and Assure the quality of the faculty in a university with a  territorial expansion
The Arturo Prat University is a State organization that due to its origin and financial conditions has implemented an operational management model based on the establishment of centers and campuses. The aim is to grow with a competitive capacity and as a complex university. This territorial expansion implies having policies and systems to assure homogeneity and quality in the service offered by the faculty. This article describes a management model aimed at this objective and shows the future that the University looks forward to.
Key words: territorial expansion, management model, quality of the faculty.
 
Resumen: 
cse_resumen503.pdf (19.29 KB)
Abstract: 
Autores: 
Carlos Merino
Archivo: 

Expansión territorial y gestión integrada de sedes en INACAP
Este artículo describe el modelo de expansión territorial con énfasis en la gestión de las sedes seguida por INACAP Corporación en cumplimiento de su visión, misión y estrategias de desarrollo. Este incluye un conjunto de prácticas de gestión orientadas a garantizar la homogeneidad y calidad del servicio educacional de la institución en todas las sedes del país. Sus programas de estudio han sido desarrollados atendiendo las necesidades de mercado laboral y las características propias de las regiones donde han sido instalados, parte de una estrategia que fortalece, al mismo tiempo, las sinergias de los servicios centralizados y la gestión de las sedes.
Palabras clave: gestión, expansión territorial, mercado laboral, calidad.
 
Abstract: 
Regional expansion and integrated management of campuses in INACAP
This article describes the regional expansion model with emphasis on campus management developed by INACAP Corporation to comply with its view, mission, and development strategies. This includes a set of management practices to guarantee homogeneity and the quality of the educational service of the institution in all its campuses nationwide. The campuses’ programs have been developed considering labor market needs, and the features inherent to the regions where they have been established, which is part of a strategy that simultaneously strengthens the synergies of centralized services and campus management.
Key words: management, regional expansion, labor market, quality.
 
Resumen: 
cse_resumen505.pdf (18.99 KB)
Abstract: 
Autores: 
Jorge Narbona
Archivo: 

Impacto de los procesos de acreditación en la Universidad de Concepción
La acreditación institucional y de carreras representa un sello de calidad, otorgado por un ente público que tiene una visión de largo plazo de lo que debe ser la excelencia en la educación superior y que asegura aspectos vitales como la coherencia de planes de estudio, la calidad del profesorado y la trayectoria de los alumnos egresados. Un indicador claro para elegir una carrera o programa de estudio es también su acreditación. Para la Universidad de Concepción, que ha situado la calidad como centro de la política institucional, la acreditación es un compromiso. En este trabajo se presenta la experiencia de esta institución en sus procesos de acreditación, poniendo énfasis en los impactos que ellos han provocado en su gestión.
Palabras clave: calidad, acreditación, gestión institucional.
 
Abstract: 
Impact of accreditation processes at University of Concepción
Institutional and curricula accreditation represent a seal of quality awarded by a public entity that has a long term vision of what excellence in higher education should be, and assures vital aspects such as the consistency of curricula, the quality of teachers, and the career of graduated students. Its accreditation is also a clear indicator for choosing a field of specialization or curriculum. For the University of Concepción that has focused on quality as the center of its institutional policy, accreditation is a commitment. This paper discusses the experience of this institution in its accreditation processes, highlighting the impact that they have had on its management.
Key words: quality, accreditation, institutional management.
 
Resumen: 
cse_resumen506.pdf (18.39 KB)
Abstract: 
Autores: 
Arturo Mora
Archivo: 

Información en educación superior
La información en educación superior tiene un evidente carácter estratégico en un contexto de alta competencia. Mientras que algunas instituciones han evitado contribuir a una mayor transparencia en ausencia de exigencias concretas, otras realizan importantes esfuerzos en perfeccionar sus sistemas internos de información para ajustarse a las demandas que los organismos colectores han realizado. Con todo, las claras asimetrías de datos y la carencia de una cultura de rendición de cuentas son factores en contra. Generar y proveer información pertinente al público y a los organismos competentes es una obligación de las instituciones en el actual mercado competitivo de la educación postsecundaria.
Palabras clave: decisión informada, rendición de cuentas, transparencia.
 
Abstract: 
Information in higher education 
Information in higher education has an evident strategic character within a context of high competition. While some institutions avoid contributing to a higher transparency in the absence of concrete demands, others make considerable efforts to improve their internal information systems to adapt to the requirements of collecting agencies. Nevertheless, the clear asymmetry of data and the lack of an accountability culture are important drawbacks. Generating and providing relevant data to the public and to the competent organizations is an obligation of the institutions in the current competitive post-secondary education market.
Key words: informed decision, accountability, transparency.
 
Resumen: 
cse_resumen507.pdf (18.82 KB)
Abstract: 
Autores: 
Gonzalo Zapata
Archivo: 

Propuestas para implementar un sistema de información en la educación superior chilena
Si bien el diagnóstico del deficiente estado en que se encuentra la difusión de información en la educación superior es casi unánime, las propuestas acerca de cómo mejorarla son variadas y de diferentes magnitudes al momento de implementarlas. Varias iniciativas se han llevado a cabo, con éxito relativo, sin que aún exista un referente nacional que dé cabal cuenta del problema. Este documento entrega un conjunto de propuestas para disponer de un sistema de información con una modalidad de funcionamiento basada en una descentralización coordinada de subsistemas, que debe compatibilizar con una estructura mínima de datos administrada centralizadamente. Así, a partir de una estructura común de datos sobre instituciones y alumnos, se podrán incorporar otros sistemas que, por su naturaleza, son administrados independientemente de este organismo.
Palabras clave: sistemas de información para educación superior, información pública, información para la acreditación.
 
Abstract: 
Proposals for the implementation of a data system in chilean higher education
While the diagnosis of the deficient condition of data distribution in higher education is almost unanimous, the proposals on how to improve it are varied and of different magnitude when implementing them. Several initiatives have been undertaken with relative success, but a national referent giving a satisfactory solution to the problem is still lacking. This document presents a set of proposals for the implementation of a data system with an operational modality based on a coordinated decentralization of sub-systems which must be compatible with a minimum structure of centrally managed data. Thus, based on a common data structure on institutions and students, other systems may be incorporated that owing to their nature, are managed independently from this organization.
Key words: data systems for higher education, public information, and data for accreditation.
 
Resumen: 
cse_resumen508.pdf (19.71 KB)
Abstract: 
Autores: 
Antonio Peñafiel
Archivo: 
Los desafíos planteados al país con motivo del Bicentenario (apoyar la transición de su economía a una basada en el conocimiento, incrementando la equidad, calidad y efectividad del sistema de educación superior y la necesidad de alcanzar estos resultados a través de un mejoramiento del desempeño, transparencia y rendición de cuentas públicas) exigen a las instituciones disponer de información oportuna, confiable y veraz para el desarrollo de su gestión interna y la proyección de su oferta y resultados al medio externo. Este artículo muestra un análisis del contexto actual en materia de demandas de sistemas de información de gestión, y da a conocer cómo la Universidad del Bío-Bío resolvió esta problemática generando su Sistema Integrado de Información Universitaria.
Palabras clave: información para la gestión, Sistema Integrado de Información Universitaria.
 
Abstract: 
The experience of Bío-Bío University in the development of its integral system of university data
The challenges faced by the country on its forthcoming Bicentennial (e.g. backing up transition of its economy to an economy based on knowledge, increasing equity, quality and effectiveness of the higher education system, and the need to achieve these results by improving performance, transparency, and accountability), require having timely, reliable and truthful data by the institutions for the development of internal management, and the projection of its offer and results to the external media. This article analyzes the current context of demands for management data systems, and describes how the University of Bío-Bío solved this issue producing its Integrated University Data System.
Key words: management data, Integrated University Data System.
 
Resumen: 
cse_resumen509.pdf (19.72 KB)
Abstract: 
Autores: 
Ingrid Grünewald
Archivo: 

Proyecto Tuning en Chile: análisis de procesos de internacionalización de la educación superior.
Este artículo describe los procesos de implementación del proyecto Tuning en cinco universidades chilenas y analiza su posible articulación con los lineamientos propuestos por el proyecto Alfa en América Latina y el proceso de Bolonia. El propósito fundamental de esta indagación es conocer las tensiones y desafíos que se presentan en la puesta en marcha de Tuning, con la finalidad de contribuir al debate que en nuestro país se está gestando en torno a estos procesos.
Palabras clave: internacionalización, educación superior, reforma curricular, gestión universitaria.
 
Abstract: 
Tuning project in Chile: Analysis of internationalization of higher education
This article discusses the implementation processes of the Tuning Project in five Chilean universities, and analyses their possible articulation with the guidelines proposed by the Alfa Project in Latin America and the Bologna process. The fundamental purpose of this inquiry is to become aware of the tensions and challenges that arise when implementing the Tuning, in order to contribute to the debate that is emerging around these processes in our country.
Key words: internationalization, higher education, curricular reform, university management.
 
Resumen: 
cse_resumen510.pdf (19.31 KB)
Abstract: 
Autores: 
Ana Luisa Muñoz
Viviana Sobrero
Archivo: 

Universidad Santo Tomás y globalización: iniciativas para afrontar este proceso
Este artículo describe las experiencias desarrolladas por la Universidad Santo Tomás de Chile y miembros de la red del Consejo Internacional de Universidades Santo Tomás de Aquino, IC-USTA, para apoyar la equidad entre docentes y estudiantes de diversos lugares del mundo en el acceso a la información y el conocimiento, y que abarcan los ámbitos de la docencia, la investigación y la extensión. Estas experiencias pueden ser de utilidad para académicos y estudiantes de la educación superior del país.
Palabras clave: IC-USTA, intercambio, globalización.
 
Abstract: 
Santo Tomás University and globalization: initiatives to face this process abstract
This article discusses the experiences developed by Santo Tomás University of Chile and the network of members of the International Council of Saint Thomas Aquinas Universities, IC-USTA, to uphold equity among the faculty and students throughout the world in the access to information and knowledge, and that cover the fields of teaching, research and extension activities. These experiences may be useful for professors and students of the country’s higher education.
Key words: IC-USTA, exchange, globalization.
 
Resumen: 
cse_resumen511.pdf (19.69 KB)
Abstract: 
Autores: 
Magdalena Urzúa
Mario Abuhadba
Archivo: 
Estudios
Arancel de referencia v/s arancel real: diagnóstico e interrogantes iniciales
El artículo examina y describe la diferencia producida entre los aranceles que cobran las instituciones de educación superior –universidades, institutos profesionales y centros de formación técnica– por cursar carreras de pregrado y el arancel de referencia que ha establecido el Ministerio de Educación como monto máximo de cobertura de los créditos para el financiamiento de estudios superiores. Analiza dicha diferencia según tipo de instituciones, carreras y sedes, y plantea algunas problemáticas que surgen a partir de la existencia de esta brecha de arancel que, al menos en un primer diseño, ni el sistema de financiamiento ni el sistema de educación superior prevén cubrir.
Palabras clave: aranceles, créditos, educación superior.
 
Abstract: 
Reference Tariff versus Actual Tariff: A firts diagnosis and initial questions  
This article examines and describes the difference existing between the tariff charged by higher education institutions –universities, professional institutes, and technical training centers– for undergraduate studies and the reference tariff established by the Ministry of Education as a maximum amount of coverage for credits to finance higher education. The paper analyses such difference according to the type of institution, career, and campus, and discusses some issues that arise from the gap in tariffs that, at least in a first design, neither the financing system nor the higher education system foresee to cover.
Key words: tariffs, credits, higher education.
 
Resumen: 
Abstract: 
Autores: 
Cecilia Dooner
Paula Mena
Archivo: 
cse_articulo512.pdf (172.96 KB)

Caracterización sociodemográfica de estudiantes que rinden la PSU,  postulan y se matriculan en universidades del Consejo de Rectores
El presente estudio es un análisis de la base de datos del Departamento de Evaluación, Medición y Registro Educacional (DEMRE) de la Universidad de Chile, correspondiente al proceso de postulación –año 2005– a las universidades del Consejo de Rectores de las Universidades Chilenas (CRUCH). Su finalidad es describir a los postulantes, según diversas características educacionales (rama del establecimiento educacional de egreso y su dependencia administrativa, puntaje obtenido en la Prueba de Selección Universitaria, (PSU) y sociodemográficas (sexo, región de origen, nivel educacional, ocupación de los padres e ingreso familiar autorreportado).
Palabras clave: CRUCH, DEMRE, PSU, postulación, matrícula, caracterización sociodemográfica.
 
Abstract: 
Socio-Demographic characterization of students that sit for the PSU examination, postulate for admission and enroll in the universities of the Council of Presidents
This paper analyzes the database of the Educational Evaluation, Measuring and Registry Departament of the University of Chile, for the year 2005 admission process to the universities members of the Council of Presidents of Chilean Universities (Consejo de Rectores de las Universidades Chilenas, CRUCH). The purpose of the study is to describe the candidates according to the various educational characteristics (branch of the educational establishment from which the student graduated and the administrative dependency of the school, score obtained in the University Selection Test and socio-demographic features (gender, region of origin, level of education, parents’ occupation, and self-reported family income).
Key words: CRUCH, DEMRE, PSU, postulation, enrollment, socio-demographic characterization.
 
Resumen: 
cse_resumen513.pdf (22.56 KB)
Abstract: 
Autores: 
Pablo Valdivieso
Andrés Antivilo
Juan Barrios
Archivo: 
cse_articulo513.pdf (198.87 KB)
Experiencias
Educación a distancia: notas sobre una experiencia reciente
El artículo presenta algunas reflexiones sobre la necesidad de una relación presencial en la experiencia educativa. ¿Qué pasa con nuestras formas de vinculación, de producción de lugares y espacios, de construcción de subjetividades, de fabricación de memorias y de producción de historia en la era de la desterritorialización de las nuevas tecnologías? Desde su experiencia, consistente en elaborar él mismo un curso a distancia, el autor quiere contribuir a la discusión de cómo incorporar eficazmente la educación a distancia a la docencia universitaria. Palabras clave: presencia, educación a distancia, docencia, desterritorialización.
 
Abstract: 
Distance Education: Notes on a recent experience
The article presents some reflections on the need for student teacher face to face interaction in the educational experience. What happens with our forms of interaction, establishment of places and spaces, building subjectivities, production of memories, and history in the era of territorial displacement by new technologies? From his personal experience in the development of a distance course of his own, the author wishes to contribute to the discussion on how to efficiently incorporate distance education in university teaching.
Key words: student teacher interaction, distance education, teaching, territorial displacement.
 
Resumen: 
cse_resumen514.pdf (19.18 KB)
Abstract: 
Autores: 
Alejandro Araujo
Archivo: 

Hacia modelos complejos de evaluación de calidad de posgrado
Indagar en la calidad de los posgrados en Ciencias Sociales en Chile se vuelve crucial, si consideramos, entre otras evidencias, que en el área existe un escaso número de programas doctorales. Lo anterior es clave, porque frente a los tres grandes desafíos del país para incrementar su desarrollo –dar respuesta a la desigualdad social, aumentar la cobertura y calidad educacional y efectuar una mayor inversión en la producción de conocimientos– se abre una enorme interrogante: ¿cómo hacerlo con la escasez de recursos humanos y de programas de alto nivel en Ciencias Sociales?Palabras clave: posgrado, Ciencias Sociales, evaluación de calidad, des-diferenciación.
 
Abstract: 
Toward complex quality evaluation models of graduate degree
Investigating the quality of graduate degrees in Social Sciences in Chile is crucial if we consider, among other evidences, the limited number of PhD programs offered. This is a key matter in relation to the three major challenges faced by the country in order to improve development, that is: respond to social inequality, promote educational coverage and quality, and increase investment in the production of knowledge, because this raises an enormous question: How can all this be done with the existing scarcity of human resources and high level programs in Social Sciences?
Key words: graduate, Social Sciences, quality evaluation, de-differentiation.
Resumen: 
cse_resumen515.pdf (20.26 KB)
Abstract: 
Autores: 
Teresa Matus
Aldo Mascareño
Adriana Kaulino
Archivo: 

Trabajadoras (es) de la educación superior y reproducciones de género
El presente artículo da a conocer los resultados de un estudio acerca de la percepción de docentes de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Playa Ancha (UPLACED) frente a la reproducción de desigualdades de género en la educación superior, durante los años 2004 y 2005. La Universidad de Playa Ancha, según hallazgos de este estudio, es un espacio reproductor de las diferencias de género que se traducen en desigualdades, lo cual se refleja en los distintos segmentos de este universo social y cultural.
Palabras clave: género, educación superior
 
Abstract: 
This article presents the results of a study on the perception of the teachers of the Faculty of Educational Sciences at Playa Ancha University in relation to the reproduction of gender inequalities in higher education during the years 2004 and 2005. According to the findings of this study, Playa Ancha University is a space that reproduces the differences in gender resulting in inequalities which are reflected on the different segments of this social and cultural universe.
Key words: gender, higher education
Resumen: 
cse_resumen516.pdf (18.91 KB)
Abstract: 
Autores: 
Jenny Reyes
Archivo: 
Libros recibidos
Ediciones de universidades chilenas
Abstract: 
Ediciones de universidades chilenas 2005 - 2006
Archivo: 

Sabías que…

La primera sesión del Consejo Superior de Educación (antecesor legal del CNED) fue celebrada el 19 de julio de 1990. Para ver el acta de constitución del Consejo puedes descargarla aquí.